Školský vzdelávací program
Školský vzdelávací program Materskej školy Tulská 25, Banská Bystrica :
„Svet pod lupou“
Vydanie ŠkVP: 31.09.2009
1.revidovanie: 02.09.2012
2.revidovanie: 30.08.2016
3.revidovanie: 30.08.2017
4.revidovanie: 30.08.2018
5.revidovanie: 29.09.2020
účinnosť ŠkVP od: 01.10.2020
Revidovaný školský vzdelávací program Materskej školy Tulská 25, Banská Bystrica „Svet pod lupou“ (ďalej len ŠkVP) je vypracovaný v súlade so Štátnym vzdelávacím programom pre predprimárne vzdelávanie v materských školách schváleným MŠVVaŠ SR od 1.9.2016.
V ŠkVP je vymedzené :
- poslanie materskej školy
- vízia materskej školy
- hodnoty uznávané v materskej škole
- ciele materskej školy
- vlastné zameranie materskej školy – environmentálna profilácia
Súčasťou ŠkVP sú učebné osnovy zostavené z 10 obsahových celkov s prihliadnutím na vlastné osobitosti obsahu výchovy a vzdelávania, charakter výchovno-vzdelávacej činnosti (ďalej len VVČ) a osobitosti učenia a učenia sa detí predškolského veku. Súčasťou obsahových celkov sú v kontinuite na seba nadväzujúce témy, zameranie ktorých je prepojené s reálnym životom. Témy predstavujú ucelenú opornú konštrukciu pre štruktúrovanie konkrétneho obsahu vzdelávania, ale zohľadňujú i zmysluplný situačný kontext aktivít s deťmi v rámci určitého obdobia, ako i tradíciu a podmienky našej MŠ. Trvanie obsahového celku je spravidla jeden mesiac.
Učebné osnovy sú doplnené o výkonové štandardy z environmentálnej oblasti, ktoré rozširujú vzdelávaciu ponuku našej MŠ nad povinný základ stanovený ŠVP. Sú realizované priebežne počas celého školského roka v každom obsahovom celku a sú realizovateľné rozmanitými organizačnými formami v hrách a vzdelávacích aktivitách.
Pedagogickí zamestnanci plánujú edukačnú činnosť v súlade s princípmi plánovania zakotvenými v ŠkVP v časovom intervale a forme dohodnutej na pedagogickej rade.
Revidovaný školský vzdelávací program „Svet pod lupou“ Materskej školy Tulská 25, B. Bystrica je v ucelenej printovej podobe vo všetkých triedach a v kancelárii riaditeľky MŠ dostupný k nahliadnutiu na vyžiadanie.
OBSAH ŠkVP „Svet pod lupou“
1 Všeobecné ustanovenia
2 Vymedzenie vlastných cieľov a poslania výchovy a vzdelávania
3 Stupeň vzdelania, ktorý sa dosiahne absolvovaním školského vzdelávacieho programu
4 Vlastné zameranie školy
5 Dĺžka dochádzky a formy výchovy a vzdelávania
6 Učebné osnovy
6.1 Vzdelávacie štandardy priebežne dosahované dennými aktivitami bez potreby
plánovať ich prostredníctvom vzdelávacích aktivít
6.2 Vzdelávacie štandardy neviazané na obsahové celky
6.3 Vzdelávacie štandardy pevne viazané na obsahové celky
SEPTEMBER
OKTÓBER
NOVEMBER
DECEMBER
JANUÁR
FEBRUÁR
MAREC
APRÍL
MÁJ
JÚN
6.4 Vzdelávacie štandardy v rámci profilácie MŠ - environmentálna výchova
6.5 Návrh učebných stratégií využiteľných v obsahových celkoch
6.6 Návrh učebných zdrojov využiteľných v obsahových celkoch
6.7 Návrh metód využiteľných v obsahových celkoch
7 Spôsob, podmienky ukončovania výchovy a vzdelávania a vydávanie dokladu o získanom
vzdelaní
8 Záverečné ustanovenia
Literatúra
Záznam o revidovaní
Prílohy
Učebné osnovy
SEPTEMBER
Obsahový celok : |
KDE SOM DOMA |
Témy : |
Dva domy šťastia Môj dom – môj hrad Bezpečne v meste Kde nás mapa zavedie |
Charakteristika obsahového celku : |
Adaptovať sa na zmenenú realitu materskej školy, spoznávať ju, chápať a rozlišovať. Saturovať pozitívne vzťahy k vlastnej osobe, k druhým ľuďom a svetu okolo, vnímať jeho rôznorodosť. Uvedomiť si a reflektovať spolupatričnosť k svojej rodine, k mestu a vlasti, poznaním ich charakteristík. Porozumieť pojmu vlasť, miestnym a štátnym symbolom preukazovaním úcty k nim. Orientovať sa v základných pravidlách správania sa v dopravných situáciách v roli chodca. |
OKTÓBER
Obsahový celok : |
S JESENNÝM SLNIEČKOM |
Témy : |
Je tu jeseň V záhrade S myškou Hryzkou na poli Dovidenia lastovičky ... |
Charakteristika obsahového celku : |
Vnímať, chápať a reflektovať aktuálne ročné obdobie (jeseň) prostredníctvom jeho charakteristických znakov. Rozlišovať a využívať rozmanitosť typických znakov (počasie, prírodniny, plody...) pri tvorbe produktov. Rozlišovať súčasti prírody (fauna, flóra), zaujať pozitívny postoj k nej ako trvalej súčasti života človeka. Uvedomiť si cyklické plynutie času prostredníctvom zmeny ročného obdobia i zmien v rámci neho. Vedome využívať všetky zmysly k vnímaniu prírodného prostredia. |
NOVEMBER
Obsahový celok : |
AKÝ SI? |
Témy : |
Spoznaj svoje telo Zdravie alebo my stonáme neradi Päť zmyslov - pomocníkov Nenič svoje múdre telo |
Charakteristika obsahového celku : |
Prostredníctvom viaczmyslového vnímania spoznávať vlastné telo, jeho hlavné časti a ich funkciu. Rozoznať stav zdravia a choroby, poznať prístupy k účinnej ochrane vlastného zdravia i zdravia iných, vedieť zaujať odmietavý postoj k zdravie ohrozujúcemu konaniu. Uvedomovať si a chápať vlastnú jedinečnosť, chápať rôznosť ľudí (gender, zdravotné znevýhodnenie, alergia, obezita...), reflektovať ju v konaní a komunikovaní rôznymi formami. Zoznamovať sa s aktivitami a zásadami zdravého životného štýlu. |
DECEMBER
Obsahový celok : |
RADOSŤ A POHODU PRE VŠETKÝCH |
Témy : |
Mikulášku, dobrý strýčku Sladká zábava, alebo všetkým želáme dobrú chuť Keď prskavka zasrší |
Charakteristika obsahového celku : |
Aktívne sa zapojiť do príprav osláv sviatkov Mikuláša a Vianoc, spoznávať všeobecne uznávané hodnoty spolupatričnosti, úcty, priateľstva a dôvery, vyjadriť ich prostredníctvom pocitov z prežívania a cez rôzne umelecké výrazové prostriedky. Vytvárať aktívne postoje k svetu a životu, vyjadrovať ich a prejavovať. Rozvíjať spoločenský a estetický vkus. |
JANUÁR
Obsahový celok : |
ZIMA NÁS BAVÍ |
Témy : |
Sneží, mrzne, fúka Stopovanie v snehu Zimná olympiáda |
Charakteristika obsahového celku : |
Vnímať, chápať a reflektovať pozorované zmeny v prírode spôsobené ročným obdobím. Poznať správanie sa niektorých lesných zvierat a vtákov. Konštruovať si poznanie o potrebe starostlivosti o zvieratá a vtáky v zime i prostredníctvom emocionálnych zážitkov z činnosti. Rozvíjať si pohybové schopnosti prostredníctvom realizovania zimných športov s ohľadom na podmienky a bezpečnosť. Mať povedomie o uvedomelej ochrane vlastného zdravia. |
FEBRUÁR
Obsahový celok : |
NA POTULKÁCH ROZPRÁVKOVOU KRAJINOU |
Témy : |
Šaty robia človeka (?) Kto sa skrýva pod maskou? V krajine kráľa Pytagora Z rozprávky do rozprávky |
Charakteristika obsahového celku : |
Poznávať a rozlišovať a napodobňovať rozličné pracovné profesie, hodnotiť význam ľudskej práce. Využívať dramatické, komunikačné a divadelné prostriedky k vyjadrovaniu vlastnej kreativity. Prezentovať vlastné pocity a dojmy cez rôzne formy umeleckých prostriedkov. Rozvíjať matematické myslenie prostredníctvom manipulácie s predmetmi v hrách. |
MAREC
Obsahový celok : |
AKO PLYNIE ČAS |
Témy : |
Prečo sme každý deň starší? Brúsime si jazýček Bez knihy je nuda alebo týždeň bez „telky“ Tvoríme knihu |
Charakteristika obsahového celku : |
Utvárať si povedomie o plynutí času rôzneho časového rozpätia, orientovať sa v časových vzťahoch. Stimulovať pozitívny záujem o písané a hovorené slovo prostredníctvom kníh a audio techniky, saturovať slovnú zásobu, skvalitňovať výslovnosť, vyjadrovanie a vlastnú fantáziu, tvoriť knihy. Uplatňovať aktívny záujem o predčitateľské a predpisateľské aktivity. Poznať a v primeranej miere využívať médiá ako zdroj zábavy a informácií. Zoznámiť sa a využívať s pomocou učiteľky digitálne technológie. |
APRÍL
Obsahový celok : |
ČLOVEK AKO SÚČASŤ PRÍRODY |
Témy : |
Vítame jar Kto povedal mňau? Zem, voda a človek Zachráňme planétu Zem |
Charakteristika obsahového celku : |
Pozorovať a chápať zmeny v prírode spôsobené ročným obdobím, nadobudnúť elementárne poznatky o zvykoch a tradíciách, viažucich sa k jari. Poznávať domáce zvieratá a ich mláďatá podľa charakteristických znakov a spôsobu života. Rozvíjať si pozitívne povedomie o potrebe ochrany Zeme a jej súčastí, komunikovať ho rôznymi spôsobmi a aktívne sa na ochrane podieľať. Prehĺbiť si pocit pohody a spolupatričnosti s prírodou. |
MÁJ
Obsahový celok : |
SME OBYVATEĽMI PLANÉTY ZEM |
Témy : |
Koľko ľudí, toľko chutí Cestou - necestou Zvieratá na zemi i pod vodou Vesmírni pátrači |
Charakteristika obsahového celku : |
Chápať a orientovať sa vo vzťahoch vo vlastnej rodine, reflektovať jeho rôznymi formami, prejavovať vlastné postoje k jej členom. Uvedomovať si a akceptovať rozmanitosť obyvateľstva na Zemi, vnímať samého seba ako ich jedinečnú súčasť. Poznať, rozlišovať a triediť dopravné prostriedky a dopravné značky pre chodcov. Chápať, že súčasťou života na Zemi sú i zvieratá rôznych druhov. Osvojiť si elementárne poznatky o neznámom prostredí – vesmíre a Zemi ako jeho súčasti. |
JÚN
Obsahový celok : |
VÝPRAVA DO PRÍRODY |
Témy : |
Čím vonia leto? Lúčni detektívi Strom je niečí dom Bylinky a čary (?) |
Charakteristika obsahového celku : |
Vnímať a rozlišovať charakteristické znaky prírody v lete, rôznymi spôsobmi zachytiť zážitky a dojmy z prírody. Zoznámiť sa so životom hmyzu, vtákov a lesných zvierat, nadobudnúť rozmanité skúsenosti o živote lesa (huby, lesné plody, stromy, kvety a liečivé rastliny). |